« terug naar vorige pagina

Een dag in het leven van de doktersassistent

Om 7.30 uur wordt de praktijk geopend, de computers aangezet, instrumenten voor ingrepen liggen klaar en natuurlijk niet te vergeten: koffie en thee zetten. We verdelen de taken onder 4 assistenten: telefoondienst, de balie als aanspreekpunt, de behandelkamer, administratie en laboratorium.

Na 9.00 uur start een assistent met het onderzoeken van verschillende kweken, zoals zwangerschapstesten en urineweginfecties. Er wordt gezorgd voor de afhandeling, het eventueel voorschrijven van antibiotica en de terugkoppeling naar de patiënt.

De drukte aan de balie loopt intussen aardig op met mensen die zich aanmelden, werkzaamheden in de behandelkamer, overleg met praktijkondersteuners en diëtistes. Daarnaast beantwoordt de assistent ook nog de collegiale lijn waar vragen binnenkomen van specialisten, thuiszorgorganisaties, verzorgingshuizen en apotheken. Daarnaast ben je het eerste aanspreekpunt voor ongevallen en spoedsituaties, bied je eerste hulp en regel je een arts wanneer dat nodig is.
De doktersassistent is een duizendpoot en houdt overzicht over het reilen en zeilen bij de huisartsenpraktijk.

Spreekuur
Om 8.00 uur begint het spreekuur waar diverse patiënten langskomen. De klachten zijn zeer uiteenlopend: van een wondbehandeling tot oren uitspuiten, van hartfilmpjes tot uitstrijkjes, van hechtingen verwijderen tot wratten aanstippen. Geen dag is hetzelfde, dat maakt het ook zo gevarieerd. Ook krijgt de assistent regelmatig de vraag van de huisarts om nog wat onderzoeken tussendoor te doen, het kan dan ook best hectisch zijn.

Omgaan met hulpvragen
De assistenten zijn getraind om vragen van patiënten te triëren. Dit betekent dat de klacht wordt uitgevraagd om urgentie te kunnen bepalen: moet iemand zo snel mogelijk naar de praktijk komen of kan het wachten. Het kan ook zijn dat de klacht zo acuut is dat de huisarts direct naar de patiënt toegaat of dat er een ambulance wordt gebeld. Het uitvragen van de hulpvraag is dus enorm belangrijk. Naast medische hulpvragen bieden wij een luisterend oor aan wie dat nodig heeft.

De patiënt staat op nummer 1, maar hier houdt het werk niet op. We krijgen veel vragen binnen over machtigingen, verwijzingen en herhaalrecepten. Een deel van de vragen handelen de assistenten af en bepaalde verzoeken worden in de agenda van de huisarts gezet.

Is dit het volledige takenpakket?
Er komt nog meer bij kijken. Naast de dagelijkse werkzaamheden heeft iedere assistent ook eigen taken waarvoor zorg wordt gedragen, zoals de inkoop van medische producten, het bestellen van kantoorbenodigdheden, controle houdbaarheid van producten en instrumenten, het schrijven van de nieuwsbrief, declareren naar zorgverzekeraars en ga zo maar door.

Doktersassistent is een veelzijdig en interessant beroep met veel verantwoordelijkheid, met als dikke pluspunten de variatie en contact met de mens.