« terug naar vorige pagina

Nieuwsbrief mei

Inhoud:

Covid vaccinaties in het Wantveld

Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Na 33 jaar een luisterend oor stopt Anneke Raasveldt als ombudsvrouw

Vacature: leden cliëntenraad, inclusief voorzitter


MijnGezondheid.net

Online afspraken maken, digitaal een vraag stellen aan uw huisarts, uw eigen dossier inzien of bloeduitslagen online bekijken? Via www.mijnGezondheid.net of de MedGemak-app is dit allemaal mogelijk!

Het is sinds enige tijd voor alle patiënten van huisartsenpraktijk Wantveld mogelijk om gratis gebruik te maken van www.mijnGezondheid.net.

Dit is een beveiligde internetsite waarmee u 24 uur per dag, 7 dagen per week online zorgzaken kunt regelen bij uw huisarts. Zo kunt u bijvoorbeeld online een afspraak maken of een bericht sturen (eventueel met bijlage, zoals bijvoorbeeld een foto). Ook kunt u via MijnGezondheid.net laboratoriumuitslagen, een medicatie-overzicht en een samenvatting van uw medisch dossier inzien.

Iedereen die staat ingeschreven bij huisartsenpraktijk Wantveld én waarvan wij een e-mailadres in ons systeem hebben staan, kan inloggen op MijnGezondheid.net. U dient dan wel te beschikken over een Digid inlogcode met SMS- of app-controle.

Om in te loggen gaat u naar MijnGezondheid.net:

  1. Klik rechts bovenin op ‘Inloggen’.
  2. U kunt dan direct inloggen met behulp van uw Digid. U hoeft dus géén account meer aan te maken op MijnGezondheid.net.
  3. U bent nu op uw persoonlijke pagina waar u de zorgzaken kunt regelen.
  4. Om uw medische gegevens in te kunnen zien, dient de huisarts uw dossier met u te delen. De eerste keer dat u op het kopje ‘mijn dossier’ klikt, krijgt u automatisch een melding om toestemming aan uw huisarts te vragen. Zodra dit door de huisarts geactiveerd is, kunt u uw gegevens inzien. Dit kan dus enkele dagen duren.
  5. U kunt wel direct digitaal berichten sturen, afspraken maken en vragen stellen aan uw huisarts via het kopje ‘mijn berichten’.

Voor uitgebreidere ondersteuning verwijzen wij u naar www.mijngezondheid.net. Klik dan bovenin op het kopje ‘ondersteuning’. Hier vindt u onder andere veelgestelde vragen en instructievideo’s.

Als aanvulling op de site kunt u eventueel gebruik maken van de app MedGemak op uw smartphone of tablet.

Let op: Het aanvragen van herhaalrecepten gaat op dit moment nog op de gebruikelijke manier via de apotheek. U kunt wel uw medicatieoverzicht inzien en uitprinten.



COVID vaccinaties in het Wantveld

Op 10 april en 19 en 20 mei konden de mensen die geboren zijn in 1956 t/m 1960 hun eerste COVID vaccinatie ontvangen. In totaal hebben we ongeveer 700 prikken gezet. Dankzij de goede organisatie van onze praktijkondersteuners Tineke en Emmeline verliep dat allemaal lekker vlot. Maar er zijn héél veel voorbereidende werkzaamheden aan vooraf gegaan en vooral onze assistentes hebben héél veel vragen moeten beantwoorden. De afgelopen maanden heeft onze telefoon niet stil gestaan!

Veel vragen
Zo wilden mensen graag weten wanneer ze nou aan de beurt zouden komen, welk vaccin wij als huisarts gebruikten en of dat niet veel bijwerkingen had. Ook waren er veel telefoontjes van mensen die op de afgesproken datum verhinderd waren en graag op een ander moment wilden komen.

AstraZeneca vaccin
Huisartsen hebben alléén de beschikking over het vaccin van AstraZeneca. Daar is in de afgelopen maanden veel over te doen geweest.  Zo waren er productie- en leveringsproblemen, maar belangrijker nog: veel twijfels over de veiligheid en de werkzaamheid van dit vaccin.

Inmiddels weten we dat het AstraZeneca vaccin, net als andere vaccins, bijwerkingen kan geven zoals pijn op de prikplaats, koorts en grieperig voelen. Daarnaast veroorzaakt dit vaccin soms, in héél zeldzame gevallen (in ongeveer 1 op de 100.000 vaccinaties), stoornissen in de bloedstolling. Maar indien die snel ontdekt worden zijn die goed te behandelen.

Het AstraZeneca vaccin kent een goede werkzaamheid. Na twee vaccinaties geeft het een bescherming van ongeveer 60% en dat is hoger dan de bescherming van het vaccin tegen influenza! Het lijkt erop dat het AstraZeneca vaccin nog beter werkt als er langere tijd tussen de twee prikken zit (tussen de 6 en 12 weken).

De tweede prik
De vaccinatierondes voor de tweede prik, voor de mensen geboren tussen 1956 t/m 1960, zijn op  3, 28 en 29 juli. Zo hopen we iedereen die daarvoor in aanmerking komt, vóórdat de vakanties losbarsten volledig gevaccineerd te hebben!

Laat u vaccineren!
De huisartsen van het Wantveld raden vaccinatie tegen COVID sterk aan, of dat nu met het vaccin van AstraZeneca, Janssen of Pfizer/Biotech is.

Vaccinatie beschermt tegen ernstige gevolgen van een COVID infectie, die niet alleen bij hoogbejaarde of zieke mensen kunnen optreden! Wij kennen ook in onze praktijk mensen die heel erg ziek geweest zijn of zelfs op de IC hebben gelegen. De laatste tijd wordt er steeds meer bekend over de zogenaamde “long-COVID”: langdurige verschijnselen van vermoeidheid en vergeetachtigheid, ook bij personen die niet eens zo heel erg ziek zijn geweest van hun COVID-infectie.

Hoe meer mensen er zijn gevaccineerd, hoe groter de kans dat COVID-epidemie snel en goed kan uitdoven! Mét elkaar zorgen we voor groepsimmuniteit.

Geef toestemming voor registratie
Wij vinden het ook belangrijk dat mensen ons toestemming geven om de vaccinatiegegevens met het RIVM te delen, zodat de vaccinaties landelijk geregistreerd kunnen worden. Zo krijgen we na afloop van de epidemie een goed overzicht over de resultaten van vaccineren. Maar belangrijker voor u persoonlijk: alleen na registratie kunt u een digitaal ‘vaccinatiepaspoort’ krijgen, een QR code waarmee u bijvoorbeeld op den duur weer naar het buitenland kunt reizen.



Bewegen is goed, meer bewegen is beter!
Download nu de gratis Ommetje-app!

Het blijkt dat bijna 4 miljoen Nederlanders boven de 25 jaar minder bewogen in 2020 dan voor de coronacrisis. Maar ook kinderen zijn heel veel minder gaan bewegen. Bewegen verkleint de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, depressieve klachten, borstkanker, darmkanker, geestelijke achteruitgang en dementie. Maak bewegen nu nóg leuker met de nr.1 wandel app: Ommetje!

Elke dag een wandeling maken is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Je krijgt meer productiviteit en energie na het lopen van een Ommetje. Ook helpt het je te onthaasten en verbetert het je creativiteit. De Ommetje-app helpt je daarbij. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken.

De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet bewegen: vanaf 18 jaar is dat minimaal 150 minuten per week matig intensief met twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen en voor ouderen ook balansoefeningen. Voor lang niet alle mensen zijn de beweegrichtlijnen haalbaar. Het is dan van belang om toch zo veel mogelijk te bewegen of in kleine stappen op te bouwen, omdat alle kleine beetjes al leiden tot gezondheidswinst. Een haalbaar doel is bijvoorbeeld: iets bewegend doen wat je eerder niet bewegend deed, zoals boodschappen met de fiets of lopend in plaats van de auto.

Kijk voor meer informatie bijvoorbeeld ook eens op:
www.thuisarts.nl/gezonde-levensstijl/ik-wil-gezond-bewegen



Na 33 jaar een luisterend oor stopt Anneke Raasveldt als ombudsvrouw

Zo lang al is Anneke betrokken bij Gezondheidscentrum Wantveld. Eerst als lid van de patiënten raad. Daarna als ombudsvrouw. Terwijl ze ook gewoon patiënt is bij het centrum.

De artsen vonden het een goed idee dat patiënten met opmerkingen over de zorg in het centrum heel laagdrempelig terecht konden bij een ombudsvrouw. Van klachten kunnen we leren en we horen graag wat patiënten belangrijk vinden in de zorg die wij leveren. Dat is de gedachte achter het aanstellen van Anneke.

Een heel aantal mensen kon bij haar terecht in al deze jaren. Anneke; ”mensen vinden het fijn hun hart te kunnen luchten bij iemand waar ze zich vertrouwd voelen. Met een begripvol gesprek was vaak al veel opgelost. Het is fijn om iets te kunnen betekenen voor de patiënten. En de waardering die ik kreeg was voor mij een mooie beloning. Het feit dat je ook patiënt bent en weet hoe het werkt, maakte de drempel laag om mij de benaderen”.

Wat was voor haar de motivatie om hier in te stappen? Anneke: “Ik vind het belangrijk als je ergens ontevreden over bent niet over iemand maar met iemand te gaan praten. De mensen die dat moeilijk vinden konden daarvoor eerst bij mij terecht. Ik sloot het dan weer kort met de zorgverlener als dat nodig was. Of we gingen met z’n drieën in gesprek”.

Nieuwe werkwijze bij klachten
Ze merkt dat het aantal klachten de laatste jaren minder is worden. De mensen stappen nu wat makkelijker op de behandelaar af om hun vragen en klachten te bespreken. De procedure om klachten te melden is ook vanuit de verschillende beroepsgroepen die hier in het centrum zitten, veranderd. Ieder heeft nu een eigen werkwijze. Deze kun je opvragen bij de betreffende zorgverlener. Wat wel blijft is de laagdrempeligheid. Heb je een vraag of opmerking, meldt het bij je zorgverlener. Vaak blijkt een gesprek veel op te lossen.

Voor de huisartspraktijk geldt; Kom je er niet uit of wil je het eerst graag bespreken met iemand die er niet bij betrokken is? Neem dan contact op met de nieuwe praktijkmanager van de huisartspraktijk, Nelleke Wouters. Zij neemt het stokje over van Anneke. Zij is bereikbaar via tel. 071-361 93 00 of via huisartsen@wantveld.nl. (geef even aan dat het over een klacht gaat). Is uw vraag of klacht dan niet opgelost? Dan kunt u terecht bij de Klachteninstantie voor de huisartsen via SKGE.nl

En Anneke? Het zit in haar genen; klaarstaan voor anderen. Nu ze stopt voor het gezondheidscentrum, zijn er genoeg andere vrijwilligersbanen waar ze mee aan de slag gaat. Maar ook een luisterend oor of iets doen voor de buren is voor haar een tweede natuur. Dus ze blijft doen waar ze goed in is.

Anneke, namens alle medewerkers van het gezondheidscentrum; heel erg bedankt voor je inzet in al die jaren.


Vacature: leden cliëntenraad, inclusief voorzitter
Rijncoepel zoekt gedreven leden voor de cliëntenraad in oprichting

Over Rijncoepel

Rijncoepel is een serviceorganisatie voor vijf multidisciplinaire eerstelijns
wijksamenwerkingsverbanden in de regio Zuid-Holland Noord (standplaats
Noordwijk). Rijncoepel heeft als doelstelling om de aangesloten
wijksamenwerkingsverbanden te faciliteren bij het innoveren van de zorg en bij
het leveren van multidisciplinaire ketenzorg voor patiënten met een chronisch
gezondheidsprobleem.

Binnen de wijksamenwerkingsverbanden werken de medewerkers van 15
huisartspraktijken (met 30 huisartsen), 11 apotheken, 12 fysiotherapiepraktijken,
7 diëtisten en 2 psychologenpraktijken samen aan tien multidisciplinaire
zorgprogramma’s. Afhankelijk van het wijksamenwerkingsverband is het
programma verder uitgebreid met diëtetiek, verloskunde, eerstelijns psychologie,
thuiszorg/wijkverpleging en maatschappelijke dienstverlening.

Patiëntveiligheid en een goede kwaliteit van zorg staan daarbij hoog in het vaandel.
Door goed te luisteren naar onze patiënten en kritisch naar onze processen te
kijken verbeteren wij continu onze zorg. We streven ernaar het
patiënten perspectief beter in onze bedrijfsvoering in te bedden. Daarom hebben
wij ervoor gekozen om dit jaar nog een cliëntenraad (conform de Wet
medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz ) op te richten.

Onze visie op medezeggenschap
De cliëntenraad vormt een goede afspiegeling van de bewoners van de regio. De
cliëntenraad denkt mee bij het opstellen van het beleid en brengt vanuit het
perspectief van de inwoners advies uit aan het bestuur van Rijncoepel. Om dit tot
een succes te maken wordt de cliëntenraad al in een vroeg stadium betrokken bij
de beleidsvorming. De cliëntenraad zal zo’n 3 tot 4 keer per jaar vergaderen en
kan tussentijds worden gevraagd om mee te denken over actuele onderwerpen of
projecten.

Wie zoeken wij
Herkent u zich in dit profiel? Dan maken wij graag met u kennis. Wie zoeken wij?

• U heeft affiniteit met de gezondheidzorg in het algemeen en met
huisartsen- farmaceutische, paramedische en psychische zorg in het
bijzonder.
• U bent gemotiveerd om actief mee te denken over verbeteringen en
ontwikkelingen binnen de eerstelijnsgezondheidszorg.
• U bent inwoner van het gebied waarvoor wij zorg verlenen.
• U bent beschikbaar voor de gevraagde tijdsbesteding en flexibel t.a.v.
eventuele extra overlegmomenten.
• U bent niet werkzaam bij onze organisatie of bij één van onze ketenpartners.

Uw persoonlijkheidskenmerken
• U bent communicatief vaardig.
• U bent gericht op samenwerking en denkt in oplossingen.
• U bent heeft een kritische en ook opbouwende blik.
• U signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en kunt
verbanden leggen tussen gegevens.
• U heeft een brede blik en kan de eigen situatie overstijgen.

Uit de leden wordt één voorzitter gekozen. De voorzitter:
• bewaakt de bepalingen van het reglement;
• ziet toe op een goede taakverdeling en coördinatie binnen de
cliëntenraad aan de hand van het werkplan;
• zit de vergaderingen voor;
• vertegenwoordigt de cliëntenraad;
• ondertekent mede officiële stukken.

Tijdsbesteding
Wij verwachten dat elk van de leden gemiddeld 5 uur per kwartaal zal besteden
aan het voorbereiden/ bijzitten van vergaderingen. De voorzitter zal iets meer tijd
nodig hebben, gemiddeld zo’n 6 uur per kwartaal. Daarnaast kan de cliëntenraad
worden gevraagd om mee te denken en advies te geven over bepaalde (actuele)
thema’s.

Vergoeding
De vergoeding voor de leden bedraagt € 900,- per jaar (€75,- per maand). De
voorzitter van de cliëntenraad ontvangt € 1.500,- per jaar (€ 125,- per maand).
Eventuele scholing wordt vergoed. Er is geen vergoeding voor de reiskosten.

Heeft u belangstelling voor deze functie?
Wilt u solliciteren naar deze functie? Stuur dan uw motivatiebrief met CV vóór 13
juni 2021 naar het secretariaat van Rijncoepel: secretariaat@rijncoepel.nl